skip to Main Content
سئو (SEO) چیست؟ هر آنچه که باید در مورد سئو بدانید!

سئو (SEO) چیست؟ هر آنچه که باید در مورد سئو بدانید!

با توجه به رشد کسب‌وکارهای آنلاین، کمتر کسی پیدا می‌شود که اصطلاح سئو (SEO) به گوشش نخورده باشد. اما سئو چیست؟ سئو یا SEO به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با هدف کسب جایگاه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل انجام می‌شود. نتیجه‌ی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، افزایش بازدیدکنندگان سایت و به طبع افزایش فروش خواهد بود. درک این شاخه از دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا موفقیت برند خود در فضای آنلاین را تضمین کنند. در ادامه بیشتر به سئو و اهمیت آن می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

بیایید با ذکر یک مثال کاربردی، توصیف کنیم که SEO  یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست. کاربری را تصور کنید که با هدف خرید گوشی وارد مرورگر خود می‌شود. همانطور که انتظار می‌رود، کاربر باید با تایپ کلیدواژه‌های مرتبط با محصول یا خدمت مدنظر، در پی یافتن پاسخی به سوال خود بگردد. در چنین مواقعی احتمال دارد کاربر عباراتی مانند خرید گوشی، خرید گوشی جدید یا حتی قیمت موبایل سامسونگ را جستجو کند. بیایید عبارت اول را در گوگل سرچ کنیم.

طبق نتایجی که گوگل به ما می‌دهد، عبارت خرید گوشی بالغ بر ۷۵ میلیون نتیجه دارد. اما چرا سایتی مانند دیجی‌کالا باید در رتبه یک قرار بگیرد؟ آیا این اتفاقی است؟

 از آنجا که وبسایتی که در رتبه‌های بالاتری باشد، فروش بیشتری نیز خواهد داشت، بنابراین تمامی کسب‌وکارها به‌دنبال کسب جایگاه بالاتر در نتایج هستند. از سوی دیگر این رتبه بندی قطعا به صورت شانسی اتفاق نخواهد افتاد. در واقع موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی سایت‌ها در کلمات کلیدی مختلف از الگوریتم‌ها و فاکتورهای مختلفی استفاده می‌کنند. به مجموعه اقداماتی که انجام می‌شود تا ترافیک ورودی یک سایت به صورت ارگانیک افزایش پیدا کرده و سایت، رتبه بهتری در نتایج جستجو داشته باشد، سئو گفته می‌شود.

اما به یاد داشته باشید که:

  1. سئو راهی برای فریب کاربران اینترنت نیست.
  2. سئو تکرار زیاد کلمات در یک مقاله نیست.
  3. سئو نتیجه فوری ندارد و یک سرمایه گذاری بلند مدت است.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم‌های گوگل به ساماندهی هرچه بهتر نتایج جستجو کمک می‌کنند و به دنبال یک هدف واحد هستند و آن هدف، بهبود تجربه کاربری است. اگر نمی‌دانید تجربه کاربری یا UX چیست، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما در این زمینه را مطالعه کنید. الگوریتم‌های گوگل به‌دنبال یافتن بهترین جواب برای نمایش پاسخ کاربران هستند. در ادامه تعدادی از این الگوریتم‌ها را بررسی می‌کنیم.

الگوریتم کبوتر

این الگوریتم زمانی کاربرد دارد که کاربر از کلیدواژه‌های محلی در جستجوی خود استفاده کند. در چنین مواقعی، کبوتر به‌دنبال یافتن بهترین و نزدیکترین نتیجه از لحاظ موقعیت مکانی خواهد گشت.

الگوریتم پنگوئن

پنگوئن با یافتن سایت‌هایی که قصد ساخت بک لینک‌های پولی را دارند، کسب‌وکارهای متخلف را جریمه می‌کند تا تنها سایت‌های باکیفیت رتبه‌های مناسبی کسب کنند.

الگوریتم پاندا

تولید محتوای باکیفیت تاثیر زیادی در سئوی سایت شما خواهد داشت. پاندا که یکی از شناخته شده‌ترین الگوریتم‌های گوگل است، روی کیفیت محتوا و میزان رضایت کاربران از آن تمرکز کرده است و محتواهای تکراری، کوتاه و بی‌ارزش را از محتواهای باکیفیت، منحصربه‌فرد و جذاب، تشخیص می‌دهد. برای اطمینان از کیفیت محتوای سایت خود، می‌توانید با مراجعه به بخش خدمات تولید محتوای پونیشا، این کار را به دست فریلنسرهای ماهر بسپارید.

الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس خوار می‌تواند با سرعت و دقتی بسیار زیاد، کلمات و مترادف‌های آن را شناسایی کرده و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربر نشان دهد. این الگوریتم همچنین سایت‌هایی را که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند را نیز شناسایی و جریمه می‌کند.

سند باکس گوگل

از آن جا که سایت‌های نوپای زیادی فعالیت خود را نیمه کاره رها می‌کنند، سایت‌های تازه تاسیس در سند باکس گوگل باقی می‌مانند تا در صورت تداوم فعالیت، رتبه بندی شوند.

الگوریتم رنک برین

وظیفه رنک برین نیز بررسی مفهوم کلمات سرچ شده و یافتن بهترین پاسخ برای آن است تا به کاربر نمایش داده شود.

الگوریتم BERT

الگوریتم برت به گوگل کمک می‌کند تا رفتار طبیعی انسان مانند زبان گفتاری در موتور جستجو را پیاده سازی کند.

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)

رقص گوگل با تغییر ناگهانی جایگاه وبسایت‌ها در کلمات کلیدی مختلف، میزان رضایت کاربران را از صفحات شما بررسی می‌کند تا ببیند جایگاه واقعی صفحه شما کجاست.

مراحل سئو

حالا که به مفهوم سئو و کاربرد آن برای افزایش ترافیک وبسایت پی بردید، بیایید ببینیم بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو شامل چه مراحلی می‌شود. جالب است بدانید که تمامی فعالیت‌هایی که متخصصین سئو در این حوزه انجام می‌دهند، در ۳ دسته کلی قرار می‌گیرند:

  • سئو داخلی یا On-Page
  • سئو فنی یا Technical
  • سئو خارجی یا Off-Page

در ادامه هرکدام از این مراحل را توضیح می‌دهیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم یک وبسایت را با روش‌های استاندارد بهینه سازی کنیم.

سئو داخلی چیست؟

دسته‌ای از فعالیت‌های بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو، در داخل صفحات انجام می‌شود. به این اقدامات که در مراحل اولیه بهینه سازی نیز قرار می‌گیرد، سئو داخلی گفته می‌شود. در واقع سئو داخلی باید پس از تکمیل طراحی سایت آغاز شود. حتما از اهمیت محتوا در سئو اطلاع دارید. بیشتر فعالیت‌هایی که در حوزه On-Page SEO دسته‌بندی می‌شوند، روی تولید محتوای باکیفیت متمرکز هستند. این محتوا می‌تواند ترجمه‌ای باکیفیت از سایت‌های معتبر خارجی باشد، یا محتوایی دست اول باشد که خودتان تولید کرده‌اید. در هردو صورت، چه قصد سفارش ترجمه داشته باشید، چه خلق محتوا برای سایت، می‌توانید آن را به فریلنسرهای پونیشا بسپارید.

 اگر در حوزه کاری شما رقابت کمی وجود دارد، می‌توانید تنها با تمرکز روی سئو داخلی حرفی برای گفتن داشته باشید. با این حال، برای موفقیت در زمینه‌هایی که رقابت شدیدی در آن وجود دارد، نمی‌توان تنها به سئو درون صفحه اتکا کرد.

سئو فنی (تکنیکال سئو) چیست؟

بسیاری از افراد، حتی سئوکارهای حرفه‌ای هم ممکن است با شنیدن Technical SEO سردرگم شوند. سئو فنی به طور کلی به بررسی مشکلات و ارورهای فنی سایت می‌پردازد. هدف از سئو تکنیکال این است که ربات‌های موتور جستجو بتوانند به راحتی در سایت بخزند، آن را درک و بررسی کنند. یکی از راه‌هایی که این امر را میسر می‌کند، استفاده از کدنویسی و ساختار استاندارد در طراحی سایت است. به عنوان مثال اگر سایت شما وردپرسی باشد، نیازی نیست خیلی نگران پیاده‌سازی سئو تکنیکال باشید، زیرا طراحی سایت وردپرسی به صورت خودکار، بخش زیادی از تکنیکال سئو را پیاده‌سازی می‌کند.

هدف بعدی سئو تکنیکال این است که کاربران از کار کردن با بخش‌های مختلف سایت لذت ببرند و اینجا است که طراحی UI و UX اهمیت پیدا می‌کند. ابزارهای زیادی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند، همچنین می‌توانید، این موارد را نیز از طریق پونیشا برون سپاری کرده و به دست افراد حرفه‌ای بسپارید تا خیالتان از نتایج به دست آمده راحت باشد.

سئو خارجی چیست؟

در آخرین گام از بهینه سازی وبسایت نوبت به سئو خارجی می‌رسد. تمامی فعالیت‌های این حوزه روی لینک بیلدینگ متمرکز است. در واقع متخصص سئو در این مرحله وظیفه دارد تا از روش‌های مختلفی برای سایت هدف بک لینک دریافت کند.

شاید بخواهید بدانید چگونه باید لینک‌های خارجی دریافت کنیم؟ این موضوع به بودجه خود شما، نوع کسب‌وکار، مدت زمان بازدهی و بسیاری از فاکتورهای دیگر بستگی دارد. با این حال ثبت رپورتاژ در سایت‌های معتبر، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، قرار دادن لینک در انجمن‌ها، فروم‌ها و کامنت‌ها و درج پست مهمان می‌تواند نمونه‌هایی از لینکسازی خارجی باشد.

بسیاری از افراد از اهمیت لینک بیلدینگ غافل می‌شوند. این کار کاملا اشتباه است، چرا که دریافت لینک‌های معتبر به‌سرعت باعث رشد کسب‌وکارتان خواهد شد. یک لینک خارجی علاوه‌بر این که می‌تواند ترافیک سایت مبدا را به مقصد منتقل کند، باعث می‌شود تا ارزش سایت لینک دهنده نیز به سایت پذیرنده لینک تعلق بگیرد. این ارزش که با فاکتورهایی مانند دامین اتوریتی شناخته می‌شود، در نهایت به افزایش رتبه سایت شما منجر خواهد شد.

سئو محلی چیست؟

یکی از زیر مجموعه‌های سئو که می‌تواند مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارها نیز باشد، سئو محلی یا Local SEO نام دارد که بهتر است در اینجا با آن آشنا شویم. در این بخش سئوکارها با استفاده از فاکتورهایی که به بهبود وضعیت سایت در نتایج محلی کمک می‌کند، کسب‌وکار شما را به افراد بومی نمایش می‌دهند. موقعیت مکانی کاربران از طریق آی‌پی قابل ردیابی است، اما موقعیت مکانی کسب‌وکار اینترنتی شما نمی‌تواند برای موتورهای جستجو واضح باشد. اگر بتوانید روی سئو محلی خود کار کنید، این شانس را دارید تا خدمات خود را به افراد اطراف منطقه خود ارائه دهید. مثلا یک رستوران در جزیره کیش می‌تواند با بهینه‌سازی سایت خود در محدوده این جزیره، ترافیک زیادی از کاربران بومی این منطقه جذب کند.

تفاوت SEO و SEM به زبان ساده

حال زمان آن است که به مفهوم دیگری اشاره کنیم که شاید گاهی اوقات در کنار SEO آن را ببینید. سئو یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و نتایج فوری ندارد، به همین علت، بسیاری از افراد که فرصت زیادی برای کسب نتایج دائمی ندارند، به‌جای بهینه سازی برای موتورهای جستجو، از مفهومی به نام Search Engine Marketing یا به اختصار SEM، پیروی می‌کنند. SEM در واقع ترکیب سئو و تبلیغات پولی PPC است.

احتمالا شما هم با جستجو در مرورگر خود با سایت‌هایی مواجه شده‌اید که در کنار نام آن‌ها عبارت Ad نوشته شده باشد. این سایت‌ها با استفاده از گوگل ادز، درواقع با پرداختن هزینه‌های مشخصی به گوگل سعی می‌کنند تا به سرعت، رتبه‌های گوگل را در کلمات کلیدی هدف، از آن خود کنند. اما به یاد داشته باشید که استفاده از گوگل ادز برای رتبه گرفتن سایت شما کافی نیست و بهتر است SEO و SEM را به طور موازی پیش ببرید تا به بهترین نتایج دست یابید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، بخوانید: گوگل ادز چیست؟

جمع بندی

در این مقاله شما با اصلی ترین مفاهیم سئو آشنا شدید که هر شخصی که قصد طراحی سایت و بازاریابی آنلاین را دارد، باید به آن‌ها آگاه باشد. به کمک سئو می‌توانید به افزایش جایگاه وبسایت خود در نتایج موتورهای جستجو از جمله گوگل، بینگ یا یاهو کمک کنید. این افزایش رتبه منجر به افزایش ترافیک ورودی و درنتیجه افزایش فروش خواهد شد. بنابراین پس از طراحی سایت، توجه به سئو داخلی، تکنیکال سئو و سئو خارجی می‌تواند موفقیت برند شما را تضمین کند.

 برای ادامه این مسیر دو راه در پیش دارید، اول اینکه خودتان اقدام به بهینه سازی سایت‌تان کنید که نیاز به مهارت و تجربه زیادی دارد و راهکار بعدی این است که از یک متخصص سئو کمک بگیرید، برای این کار می‌توانید به بخش خدمات سئو در پونیشا مراجعه کرده و پروژه سئوی خود را به بهترین متخصصان این حوزه بسپارید تا بتوانید به جایگاه‌های نخست در نتایج گوگل دست یابید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds